Doorgaan naar hoofdcontent

Pink Party - deel 1 (incl. patroon)

Afgelopen zondag vierden we de verjaardagen van onze kinderen met de familie. We bakten een paar lekkere taarten en genoten van een gezellige middag samen. 


Vanavond vierde dochterlief haar verjaardag met een paar klasgenoten. Dochterlief bedacht dat ze er een Pink Party van wilde maken.



We doken samen de kast in op zoek naar roze spulletjes. We vonden nog wat borden uit het prinsessentijdperk ;-). En samen met lintjes uit mijn naaivoorraad krijgen heel gewone glazen ook ineens een roze karakter. 


De meiden bakten samen heerlijke pannenkoekjes op de bakplaat, aten van roze borden en dronken uit roze bekers. Wat een gezelligheid, vier van die meiden bij elkaar. 


Daarna werden er tassen gepimpt. Hoe je vier meiden stil krijgt ... Zo creatief deze meiden ... gaaf!


De tassen maakte ikzelf van ongebleekt katoen. Sinds de afschaffing van de plastic tasjes zijn er volop van deze herbruikbare tassen te koop in de winkel. In sommige winkels krijg je er zelfs één bij je aankopen. 

Mocht je er nou ook eentje zelf willen maken; van een mooi stofje of een effen exemplaar om te pimpen ... zo maak je zelf zo'n tas ...

Knip een stuk stof van 38 x 92 cm en twee stroken van 8 x 70 cm.

Pak het grote stuk stof. Vouw aan beide korte kanten eerst 5 cm om en strijk dit plat. Vouw de rand van 5 cm terug, vouw vervolgens tot de gestreken lijn en strijk dit ook. (Je hebt nu een dubbele omslag van 2,5 cm.)


De twee smalle stroken vouw je in de lengte dubbel en strijk je plat. Leg de strook weer open, vouw beide kanten (weer in de lengte) naar de gestreken lijn en strijk dit weer plat. 


Vouw de stroken weer dubbel en stik vlak langs de kant door. De twee handvatten zijn nu klaar. Leg ze even weg. 


Pak de grote lap erbij, vouw deze dubbel met de goede kanten van de stof op elkaar. De twee zijkanten naai je dicht. Werk de zijkanten netjes af met de lockmachine of een zigzagsteek. Je kunt ook een Engelse of Franse naad maken om het geheel netjes af te werken. Dat deed ik hier.


Keer de tas naar de goede kant.
Leg de hengsels 10 cm vanaf de zijkant onder de gestreken rand. 


Stik de rand rondom smal op de kant vast. (De handvatten wijzen zitten nu binnenin de tas en wijzen naar de onderkant.)


Vouw de handvatten naar boven en stik deze met een kruis vast. 
(Van linksboven naar rechtsboven, naar rechtsonder, schuin naar linksboven, recht naar beneden naar linksonder en tot slot schuin naar rechtsboven. Volg je 'm nog? ;-))



Strijk de tas nog even netjes op en klaar is je tas! 


Zien jullie ook de roze toetjes op tafel staan? Het recept hiervan volgt morgen in deel 2. Tot dan! 

Reacties

  1. Wat leuk om samen met vriendinnen zo'n leuke tas te maken.
    Altijd leuk als een groepje zo ijverig bezig is.
    Klinkt als een hele leuke verjaardag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben genoten zondag op de verjaardag van beide kinderen. Gezellig en gesmuld van de overheerlijke taarten!! En dan zo verder genieten met allerlei roze spulletjes. Wat een gezelligheid hebben jullie er samen van gemaakt. Leuk idee om tassen met de dames te versieren, zijn vast pronkstukken geworden. Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gezellig hè, om twee verjaardagen tegelijk te vieren. Deden wij ook met onze kinderen, die maar drie dagen schelen. Je hebt weer veel lekkers gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gezellig hoor, zo´n intiem feestje. En een tote bag komt altijd goed van pas, leuk idee om ze samen te versieren! In het verleden hebben we ook zoveel creatieve verjaardagsfeestjes gehad. Leuk vond ik dat altijd.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Leuk als je een berichtje achterlaat!
Dank je wel!

Populaire posts van deze blog

Afscheidscadeautjes

De vakantie staat voor de deur ... In mijn vorige blogpost schreef ik over de tas als afscheidscadeau voor de bijzondere juf van zoonlief. Ik maakte nog veel meer afscheids- en bedankcadeautjes! Afscheidscadeautjes voor mijn collega's. Na de zomervakantie wacht een nieuwe uitdaging (lees het hier) . Ik wilde graag zelf iets maken voor mijn collega's. Ze kennen mij toch als een creatieve collega ;-). Om hen veel geluk voor de toekomst te wensen, haakte ik heeeeel veel gelukspoppetjes. Een beetje geluk kan iedereen gebruiken en aangezien gelukt heel onwiskundig is ... je moet het namelijk delen om te vermenigvuldigen ... een toepasselijk cadeautje. Van twee houten kralen, een sleutelhangerring en allemaal verschillende kleuren katoen maakte ik deze gelukgspoppetjes. Terwijl ik aan het haken was, bedacht ik mij dat het ook leuke cadeautjes zijn voor de meesters en juffen om hen te bedanken voor het leuke schooljaar (net als voorgaande jaren) . Dus

Leuk geld geven

Op blogland hoor ik het vaker ... even iets leuks maken voor een jarige die geld als wens heeft ... Het is besmettelijk, want zoon- en dochterlief maken ook graag iets leuks om het geld heen om cadeau te geven als ze naar een feestje gaan. We hebben al van alles en nog wat gemaakt: enveloppen van een oude atlas , zonnebrilhoesjes , cadeautasjes , ... Dochterlief had een feestje aan het water, dus iets met water leek haar wel leuk. Ze herinnerde zich het cadeautje dat ze zelf kreeg voor haar verjaardag. Zoonlief, die dol op woordgrapjes is, zag ook de humor van dit cadeautje wel in. "Zwemmen in het geld!" En zo zwommen er vijf eendjes in het geld! Voor het volgende feestje bedachten we iets anders. "In geval van nood glas breken." Mochten jullie nog ideetjes zoeken om "leuk geld te geven" ... hierbij wat inspiratie!

PIP bags

PIP bags ... dé hit op Instagram ... Ik was gewaarschuwd ... het zou verslavend zijn ... toch begonnen ... en ja, ze hebben gelijk! Voor wie denkt: "Waar heb je het over? Pip bags?" Dit zijn kleine gehaakte zakjes die je vult met bonen, mais, steentjes of kraaltjes. Je kunt er van alles en nog wat mee doen. Het zijn net pittenzakjes. Die kennen jullie vast wel van de gymles. Laura @dehaakzolder heeft dit leuks bedacht. Heel eenvoudig om te maken. Een heerlijk werkje om 's avonds te doen met een muziekje erbij. En het leuke is dat je ongeveer 7 gram katoen nodig hebt per zakje. Dus ideaal om je mandje restanten te laten slinken. Voor een jarige job die 5 jaar werd, haakte ik blauwe en groene PIP bags. Van een pijp van een oude spijkerbroek naaide ik een tas, zodat hij de PIP bags makkelijk mee kan nemen en handig op kan bergen.  De voorkant voorzag ik met mijn Bobbinhood van zijn naam. De achterkant kreeg een "kruisje-nulletje-s