Doorgaan naar hoofdcontent

Gebreide pompoen (met patroon)

Na het prachtige schoolreisjes-weer van afgelopen woensdag, hebben we vandaag echt herfstweer. (Tussen twee haakjes ... ik mocht met de kinderen mee op schoolreis. We genoten van een geweldige dag. Heel geslaagd!)


Ook in de natuur zie je al herfstverschijnselen. De avonden worden merkbaar korter, vorige week was het mistig toen ik onderweg was naar mijn werk en de dauw was prachtig zichtbaar op de vrouwenmantel in de achtertuin.


Naast kerst vind ik dat de herfst zich ook zo goed leent voor leuke decoraties en "hoekjes" in huis. Ik mag ons huis graag in herfstige sferen brengen. Ieder jaar zijn er terugkerende decoraties en ook ieder jaar wel iets nieuws. Vorig jaar haakte ik een herfstblad dat ook dit jaar een mooi plekje gaat krijgen in ons raamwerk. Ook de paddenstoel ga ik weer een leuk plekje geven. Onder het label herfst vind je meer.

Dit jaar breide ik voor het eerst een herfstdecoratie. De gebreide pompoen staat alvast gezellig te wezen op één van de tafeltjes in onze zithoek. Naast de vrouwenmantel uit onze achtertuin.


Heel eenvoudig om te maken. Iedereen die recht en averecht kan breien, kan deze pompoen maken. Heb je ook zin in wat herfstgezelligheid in huis? Pak de volgende ingrediënten erbij:

  • Restant garen
  • Bijpassende breinaalden
  • Maasnaald
  • Schaar
  • Kaneelstokje


Zo maak je de gebreide pompoen:

Zet 40 steken op.
Ik deed dat met dubbele draad Royal van Zeeman (een restant van hier) en pen 8.
Toer 1: brei 40 steken recht.
Toer 2: brei 40 steken averecht.
Toer 3-24: herhaal toer 1 en 2.
Kant af.


Naai de korte kanten aan elkaar (goede kant binnen).


Rijg een draad door de onderkant, trek de draad aan en hecht af.



Rijg een draad door de bovenkant.
Vul de pompoen op.
Trek de draad aan, hecht af, maar knip de draad niet af!
Leg de draad over het breisel heen en steek hem van onderen dwars door de pompen heen weer naar boven. Herhaal dit drie keer. Trek de draad wat aan, zodat je breisel de vorm van een pompoen krijgt.


Steek tot slot een kaneelstokje in de bovenkant als steeltje. Zo zie je niet alleen de herfst, maar ruik je ook de herfst ;-).


Veel plezier bij het maken van de pompoen. Als er vragen zijn, laat het dan gerust weten!

Reacties

  1. Jouw pompoen is prachtig. Door het herfstweer krijg ik zin om ook zo'n mooie pompoen te maken. Bedankt voor het patroon.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk hoor. Je versiert je huis altijd leuk. (Ik houd niet van de herfst en weet nooit wat neer te zetten dit seizoen)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Watf ontzettend leuk zeg.
    Ik kan niet breien, maar wil het eigenlijk ook niet leren, want ik heb al zoveel hobby's, hihi.
    Maar als ik jou pompoen zo zie, oh oh wat leuk is dit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk idee! Ik ben niet zo’n held in breien, maar dit moet me lukken. Het kaneelstokje is een heel leuk detail!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Leuk als je een berichtje achterlaat!
Dank je wel!

Populaire posts van deze blog

Afscheidscadeautjes

De vakantie staat voor de deur ... In mijn vorige blogpost schreef ik over de tas als afscheidscadeau voor de bijzondere juf van zoonlief. Ik maakte nog veel meer afscheids- en bedankcadeautjes! Afscheidscadeautjes voor mijn collega's. Na de zomervakantie wacht een nieuwe uitdaging (lees het hier) . Ik wilde graag zelf iets maken voor mijn collega's. Ze kennen mij toch als een creatieve collega ;-). Om hen veel geluk voor de toekomst te wensen, haakte ik heeeeel veel gelukspoppetjes. Een beetje geluk kan iedereen gebruiken en aangezien gelukt heel onwiskundig is ... je moet het namelijk delen om te vermenigvuldigen ... een toepasselijk cadeautje. Van twee houten kralen, een sleutelhangerring en allemaal verschillende kleuren katoen maakte ik deze gelukgspoppetjes. Terwijl ik aan het haken was, bedacht ik mij dat het ook leuke cadeautjes zijn voor de meesters en juffen om hen te bedanken voor het leuke schooljaar (net als voorgaande jaren) . Dus

Leuk geld geven

Op blogland hoor ik het vaker ... even iets leuks maken voor een jarige die geld als wens heeft ... Het is besmettelijk, want zoon- en dochterlief maken ook graag iets leuks om het geld heen om cadeau te geven als ze naar een feestje gaan. We hebben al van alles en nog wat gemaakt: enveloppen van een oude atlas , zonnebrilhoesjes , cadeautasjes , ... Dochterlief had een feestje aan het water, dus iets met water leek haar wel leuk. Ze herinnerde zich het cadeautje dat ze zelf kreeg voor haar verjaardag. Zoonlief, die dol op woordgrapjes is, zag ook de humor van dit cadeautje wel in. "Zwemmen in het geld!" En zo zwommen er vijf eendjes in het geld! Voor het volgende feestje bedachten we iets anders. "In geval van nood glas breken." Mochten jullie nog ideetjes zoeken om "leuk geld te geven" ... hierbij wat inspiratie!

PIP bags

PIP bags ... dé hit op Instagram ... Ik was gewaarschuwd ... het zou verslavend zijn ... toch begonnen ... en ja, ze hebben gelijk! Voor wie denkt: "Waar heb je het over? Pip bags?" Dit zijn kleine gehaakte zakjes die je vult met bonen, mais, steentjes of kraaltjes. Je kunt er van alles en nog wat mee doen. Het zijn net pittenzakjes. Die kennen jullie vast wel van de gymles. Laura @dehaakzolder heeft dit leuks bedacht. Heel eenvoudig om te maken. Een heerlijk werkje om 's avonds te doen met een muziekje erbij. En het leuke is dat je ongeveer 7 gram katoen nodig hebt per zakje. Dus ideaal om je mandje restanten te laten slinken. Voor een jarige job die 5 jaar werd, haakte ik blauwe en groene PIP bags. Van een pijp van een oude spijkerbroek naaide ik een tas, zodat hij de PIP bags makkelijk mee kan nemen en handig op kan bergen.  De voorkant voorzag ik met mijn Bobbinhood van zijn naam. De achterkant kreeg een "kruisje-nulletje-s