Doorgaan naar hoofdcontent

Vejle Denemarken

Voorlopig de laatste blog in de serie vakantieverhalen 2022 ... 

Op de heenweg reisden we vanuit Duitsland met de boot naar Zweden. Dat lazen jullie hier al. Terug gingen we via Denemarken. Over de Oresundbrug en Grote Beltbrug (beiden heel lange tolbruggen) reden we naar Vejle waar we twee nachten verbleven.



Net over de Oresundbrug gingen we picknicken. Uitzicht op de brug en vliegveld Kopenhagen. Een mooiere plek kan een 14-jarige die gek is op vliegtuigen en boten zich niet wensen ... 


Vejle is een mooie stad waar we zeker nog een keer terugkomen.



Dochterlief wilde heel graag naar een echte Deense Sostrene Grene. Veel dezelfde producten als in Nederland en toch heel leuk om in zo’n buitenlandse winkel rond te lopen. Ik kocht twee bolletjes garen in een mooie blauwe kleur. Een leuk souvenir. Ik ben van plan om er een doekje van te haken.



Ook smulden we van een echt Deens ijsje met flodeskum op de top.


In Vejle stond een heel bijzondere ontmoeting op de planning. In mei 2021 kwam zoonlief tijdens het gamen toevallig in dezelfde server terecht als Christian. Het klikte en sindsdien zijn er heel wat chatberichten heen en weer gegaan. De jongens hadden samen een afspraak gepland. Wij mochten bij hen thuis eten. En zo stonden wij tijdens onze vakantie voor een Deens huis om daar Christian, zijn ouders en zusje te ontmoeten. Het was heel gezellig. Ze hadden heerlijk voor ons gekookt. We hebben over van alles en nog wat gepraat. Wat was het bijzonder!


Via de mail kreeg ik van de moeder van Christian het recept van de lekkere Griekse broodjes die we aten. Google Translate heeft me geholpen bij het vertalen ;-) Inmiddels hebben we de broodjes ook zelf gemaakt. Heerlijk in combinatie met zelfgemaakte Tzatziki, een stukje vlees en Griekse salade.



De salade maak je van een rode paprika, tomaten, komkommer, olijven en feta. Besprenkelen met olijfolie plus een beetje zout, peper en oregano.


Hier vind je de lekkere recepten. Mocht je de Nederlandse vertaling van het Griekse Platbrood en Tzatziki graag willen hebben, mail me dan even. 

Reacties

  1. Dus hij heeft zijn gamevriend ernstig ontmoet! Wat ontzettend leuk dat jullie ook mee konden en dat jullie daar zo lekker gegeten hebben.
    Ik heb genoten van de berichtjes over jullie vakantie hoor, was leuk om (na afloop) een stukje mee te reizen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een fijne vakantie. Leuk om een echte Deense Sosterne te bezoeken. En dan die ontmoeting. Fijn dat het goed ging, het was toch spannend, denk ik. Leuk dat we even mee mochten op jullie vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor het meereizen door Scandinavië. Hier heb je een - ø - , voor in Søstrene grene en in flødeskum, als je dat wilt natuurlijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha ... dankjewel! Had bij sommige teksten al "vreemde tekens" vanuit Word geknipt en geplakt. Maar misschien heeft Blogger ook wel een invoegtoepassing voor dergelijke letters? Weet jij dat toevallig?

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  4. Wat fijn om mee te mogen genieten van jullie vakantie in Zweden en Denemarken. Te lezen over de bijzondere ontmoeting met Christiaan, dat jullie ervaring goed was en gezellig. Al gesmuld van de recepten van de familie uit Denemarken. Nagenieten van herinneringen die zijn gemaakt…. Effe nog fijn thuis vakantie vieren. Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, dit ziet er ook weer heel erg gaaf uit. Wat een mooie vakantie hebben jullie gehad. Wat bijzonder dat je zoon een nieuw iemand heeft ontmoet via het gamen en nu in het echt. Een mooie vakantie, dat zie je zo.
    Fijne dag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk om met terugwerkende kracht mee te reizen Ilse! Mooie foto’s en wat bijzonder de ontmoeting met de game vriend van jullie zoon.
    Groetjes, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je lang op een klinker tikt zie je allerlei variaties langskomen. Dus ōóòo of éë enz.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Leuk als je een berichtje achterlaat!
Dank je wel!

Populaire posts van deze blog

Afscheidscadeautjes

De vakantie staat voor de deur ... In mijn vorige blogpost schreef ik over de tas als afscheidscadeau voor de bijzondere juf van zoonlief. Ik maakte nog veel meer afscheids- en bedankcadeautjes! Afscheidscadeautjes voor mijn collega's. Na de zomervakantie wacht een nieuwe uitdaging (lees het hier) . Ik wilde graag zelf iets maken voor mijn collega's. Ze kennen mij toch als een creatieve collega ;-). Om hen veel geluk voor de toekomst te wensen, haakte ik heeeeel veel gelukspoppetjes. Een beetje geluk kan iedereen gebruiken en aangezien gelukt heel onwiskundig is ... je moet het namelijk delen om te vermenigvuldigen ... een toepasselijk cadeautje. Van twee houten kralen, een sleutelhangerring en allemaal verschillende kleuren katoen maakte ik deze gelukgspoppetjes. Terwijl ik aan het haken was, bedacht ik mij dat het ook leuke cadeautjes zijn voor de meesters en juffen om hen te bedanken voor het leuke schooljaar (net als voorgaande jaren) . Dus

Leuk geld geven

Op blogland hoor ik het vaker ... even iets leuks maken voor een jarige die geld als wens heeft ... Het is besmettelijk, want zoon- en dochterlief maken ook graag iets leuks om het geld heen om cadeau te geven als ze naar een feestje gaan. We hebben al van alles en nog wat gemaakt: enveloppen van een oude atlas , zonnebrilhoesjes , cadeautasjes , ... Dochterlief had een feestje aan het water, dus iets met water leek haar wel leuk. Ze herinnerde zich het cadeautje dat ze zelf kreeg voor haar verjaardag. Zoonlief, die dol op woordgrapjes is, zag ook de humor van dit cadeautje wel in. "Zwemmen in het geld!" En zo zwommen er vijf eendjes in het geld! Voor het volgende feestje bedachten we iets anders. "In geval van nood glas breken." Mochten jullie nog ideetjes zoeken om "leuk geld te geven" ... hierbij wat inspiratie!

PIP bags

PIP bags ... dé hit op Instagram ... Ik was gewaarschuwd ... het zou verslavend zijn ... toch begonnen ... en ja, ze hebben gelijk! Voor wie denkt: "Waar heb je het over? Pip bags?" Dit zijn kleine gehaakte zakjes die je vult met bonen, mais, steentjes of kraaltjes. Je kunt er van alles en nog wat mee doen. Het zijn net pittenzakjes. Die kennen jullie vast wel van de gymles. Laura @dehaakzolder heeft dit leuks bedacht. Heel eenvoudig om te maken. Een heerlijk werkje om 's avonds te doen met een muziekje erbij. En het leuke is dat je ongeveer 7 gram katoen nodig hebt per zakje. Dus ideaal om je mandje restanten te laten slinken. Voor een jarige job die 5 jaar werd, haakte ik blauwe en groene PIP bags. Van een pijp van een oude spijkerbroek naaide ik een tas, zodat hij de PIP bags makkelijk mee kan nemen en handig op kan bergen.  De voorkant voorzag ik met mijn Bobbinhood van zijn naam. De achterkant kreeg een "kruisje-nulletje-s