Doorgaan naar hoofdcontent

Verjaardagstaarten

Verjaardagstaarten bakken ... ik ben er dol op! Bijna ieder weekend bak ik wel iets lekkers, maar taarten voor 10 of 12 personen staan dan meestal niet op het baklijstje. Die zijn voor speciale gelegenheden. Gisteren vierden we de verjaardagen van zoon en dochter met familie. Dat is zo'n gelegenheid!


Wat was het gezellig. Fijn om weer wat meer mensen tegelijk te kunnen ontvangen. We hadden er twee porties van gemaakt. Ideaal om elkaar ook even écht te kunnen spreken.


Zaterdag was de keuken mijn domein. Taarten bakken, soepjes koken en appelmoes maken. Hier en daar was er een helpende hand van zoon, dochter en man. Aan het einde van de zaterdag startklaar voor het feestje op zondag.


Er kwam een Noorse appeltaart uit de oven (het recept vind je via deze blogpost) en voor de blauwe bessentaart deed de koelkast het werk (hier vind je het recept). Twee redelijk eenvoudige recepten. Beiden heerlijk van smaak!


De slagroomtaart was een iets grotere uitdaging, maar wel erg lekker. Je maakt 'm zo ...
  • Voor de biscuitbodem gebruikte ik dit recept.
  • Laat de bodem afkoelen en snijd 'm horizontaal doormidden.
  • Klop 400 ml slagroom stijf met 1 zakje vanillesuiker. Voor goede stevige slagroom gebruik je echt koude slagroom met een hoog vetpercentage. Zet ook de kom in de koelkast voordat je de slagroom gaat kloppen. Eventueel kun je een zakje Klopfix toevoegen.
  • Meng door 1/3 deel van de slagroom 150 gram aardbeien in kleine stukjes gesneden.
  • Smeer dit mengsel op de onderste laag en leg de tweede laag erboven op.
  • Bestrijk de boven- en zijkant met de rest van de slagroom.
  • Druk stukjes hazelnoot (of amandelen) tegen de zijkant van de taart. Versier de bovenkant met chocolade en aardbeien.
  • Zet de taart goed koud weg tot gebruik. Smullen maar! 


Tussen de middag stonden er Vitamine C-soep en pompoensoep samen met lekkere broodjes op tafel. Beiden soepen zijn aanraders. De pompoen was mijn favoriet. Gember, kurkuma en zoete aardappel geven deze soep net een andere twist. Deze staat binnenkort weer op tafel!


Reacties

  1. Mmmmm, zo hoort een herfstverjaardag te smaken. Alles lijkt me lekker wat je gemaakt had. Fijn dat we weer bij elkaar kunnen komen hè.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zien er heerlijk uit. Fijn als je er zoveel plezier in hebt en het ook nog lekker is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jij leeft je helemaal uit voor zo'n verjaardag hè, de visite komt bij jullie niks te kort.
    Hey ziet er heerlijk èn heel mooi uit allemaal.
    (Ik weet niet of je goed zit met je gedachte, maar het appartement is in Zwolle zuid)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Leuk als je een berichtje achterlaat!
Dank je wel!

Populaire posts van deze blog

Afscheidscadeautjes

De vakantie staat voor de deur ... In mijn vorige blogpost schreef ik over de tas als afscheidscadeau voor de bijzondere juf van zoonlief. Ik maakte nog veel meer afscheids- en bedankcadeautjes! Afscheidscadeautjes voor mijn collega's. Na de zomervakantie wacht een nieuwe uitdaging (lees het hier) . Ik wilde graag zelf iets maken voor mijn collega's. Ze kennen mij toch als een creatieve collega ;-). Om hen veel geluk voor de toekomst te wensen, haakte ik heeeeel veel gelukspoppetjes. Een beetje geluk kan iedereen gebruiken en aangezien gelukt heel onwiskundig is ... je moet het namelijk delen om te vermenigvuldigen ... een toepasselijk cadeautje. Van twee houten kralen, een sleutelhangerring en allemaal verschillende kleuren katoen maakte ik deze gelukgspoppetjes. Terwijl ik aan het haken was, bedacht ik mij dat het ook leuke cadeautjes zijn voor de meesters en juffen om hen te bedanken voor het leuke schooljaar (net als voorgaande jaren) . Dus

Leuk geld geven

Op blogland hoor ik het vaker ... even iets leuks maken voor een jarige die geld als wens heeft ... Het is besmettelijk, want zoon- en dochterlief maken ook graag iets leuks om het geld heen om cadeau te geven als ze naar een feestje gaan. We hebben al van alles en nog wat gemaakt: enveloppen van een oude atlas , zonnebrilhoesjes , cadeautasjes , ... Dochterlief had een feestje aan het water, dus iets met water leek haar wel leuk. Ze herinnerde zich het cadeautje dat ze zelf kreeg voor haar verjaardag. Zoonlief, die dol op woordgrapjes is, zag ook de humor van dit cadeautje wel in. "Zwemmen in het geld!" En zo zwommen er vijf eendjes in het geld! Voor het volgende feestje bedachten we iets anders. "In geval van nood glas breken." Mochten jullie nog ideetjes zoeken om "leuk geld te geven" ... hierbij wat inspiratie!

PIP bags

PIP bags ... dé hit op Instagram ... Ik was gewaarschuwd ... het zou verslavend zijn ... toch begonnen ... en ja, ze hebben gelijk! Voor wie denkt: "Waar heb je het over? Pip bags?" Dit zijn kleine gehaakte zakjes die je vult met bonen, mais, steentjes of kraaltjes. Je kunt er van alles en nog wat mee doen. Het zijn net pittenzakjes. Die kennen jullie vast wel van de gymles. Laura @dehaakzolder heeft dit leuks bedacht. Heel eenvoudig om te maken. Een heerlijk werkje om 's avonds te doen met een muziekje erbij. En het leuke is dat je ongeveer 7 gram katoen nodig hebt per zakje. Dus ideaal om je mandje restanten te laten slinken. Voor een jarige job die 5 jaar werd, haakte ik blauwe en groene PIP bags. Van een pijp van een oude spijkerbroek naaide ik een tas, zodat hij de PIP bags makkelijk mee kan nemen en handig op kan bergen.  De voorkant voorzag ik met mijn Bobbinhood van zijn naam. De achterkant kreeg een "kruisje-nulletje-s