Doorgaan naar hoofdcontent

Nationale week zonder vlees

Geregeld eten wij een dagje zonder vlees en vis. Flexitariër wordt dat wel genoemd. Inmiddels heb ik op Pinterest allerlei recepten verzameld met lekkere gerechten zonder vlees en vis. Ook neus ik vaak in de (gratis) tijdschriften van verschillende supermarkten naar nieuwe ideeën. 


Vorige week viel mijn oog op de reclame voor "Nationale week zonder vlees". Een mooie uitdaging om van die paar dagen zonder vlees een hele week zonder vlees te maken. Want door met 4 mensen een week geen vlees en vis eten, besparen we 4x101 liter water, 4x79 kilometer autorijden en 4x770 gram dierenvlees. 


Omdat ik denk dat een beetje inspiratie altijd welkom is, deel ik ons menu van de afgelopen week. De plaatjes zijn gewoon aan tafel geschoten vlak voordat de eerste happen in mijn mond verdwenen. Dus niet zo fotogeniek als je op sommige andere plekken zult treffen. Gewoon zoals het afgelopen week bij ons op tafel stond.


Ons huishouden bestaat uit kinderen en volwassenen. Van beiden ook een korte mening erbij ;-) Ik had al wat groente op de markt gehaald voordat ik bedacht om de hele week vlees- en visloos te eten. Enkele recepten zijn daar op aangepast.  



Het originele recept is zonder feta. Omdat ik de combinatie van feta met tomaatjes en broccoli lekker vind, voegde ik wat feta toe. Alle 4 vonden we deze frittata lekker. De kinderen gaven wel aan dat ze deze quiche - die we vorige week aten (zie foto hieronder) - lekkerder vinden. Een extra menutip, omdat ook die quiche zonder vlees en vis is. 




Voor het eerst in ons leven aten we jackfruit. Een vrucht uit Thailand met een vlezige structuur. Geen bron van eiwitten, dus voor mensen die altijd vegetarisch eten geen echt goede vleesvervanger. Het smaakte heerlijk en is zeker voor herhaling vatbaar. Wij combineerden de kerriesaus met verse sperziebonen en zilvervliesrijst. 



Een gerecht dat wij al zeker 10 keer eerder aten. Heerlijk! In plaats van quichedeeg zelf maken, gebruikte ik kant-en-klaar bladerdeeg. 



Via de site van Nationale week zonder vlees kwam ik bij dit recept terecht. Mijn keukenhulpen hadden de courgette al in stukjes gesneden voordat ze lazen dat het recept linten voorschrijft. Ik was al lang blij met hun hulp, dus niks erg aan. Ook dit recept is meer dan goed gekeurd en een blijvertje. 



Vorige week zaterdag kreeg ik op de markt een receptenboekje bij de kaasboer. Daarin stond deze bietenburger met brie. Dochterlief dekte de tafel extra gezellig, omdat het weekend startte. De meningen waren wat verdeeld over deze burger. Zoon en ik vonden 'm heerlijk. Man en dochter gewoon lekker. "Zullen we de volgende keer zo'n meergranenbol met een rundvleesburger doen," vroeg dochterlief? Hahahaha ... Gaan we ook een keer doen.



Ook een recept dat we al ontelbaar vaak eerder maakten. Een heerlijk soepje. Stokbroodje van de bakker erbij. (We hadden geluk. Toen zoonlief en ik vanmorgen naar de markt fietsten, was het droog.)

Zondag: Pannenkoeken! "Mijn" pannenkoekenrecept vind je hier.

Eten jullie ook wel eens zonder vlees en vis? ... of helemaal geen vlees en vis?

Reacties

  1. Wij doen om en om elke dag. En aten vandaag bloemkoolsteak van Hello fresh. Een aanrader!
    https://www.hellofresh.nl/recipes/bloemkoolsteak-met-blauwekaas-topping-601bfac6598fd640bc5d6730?locale=nl-NL&week=2021-W10&to-instructions=true

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo, dat ziet er allemaal heerlijk uit zeg!!
    Leuk dat iedereen zijn mening geeft over de verschillende gerechten.
    Ik ben een kleinkind van een slager en dus opgegroeid met vlees.
    Het viel mij vroeger al op dat als vriendinnetjes thuis vroegen wat ze aten het antwoord altijd in groenen kwam (dus boontjes, bloemkool spinazie, enz), bij ons thuis kwam het antwoord altijd in vlees (gehaktbal, verse worst, hamburger, enz)
    Maar..... onze oudste is ook best milieu bewust en als hij kookt is het vaak zonder vlees (we hebben de cirkel dus doorbroken, of beter, HIJ heeft de cirkel doorbroken 😉)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij eten ook niet iedere dag vlees. Dat is al vanaf het begin van ons trouwen. Toen aten we vaak recepten van Moeder Aarde. En die waren lekker!! En ook nu nog steeds regelmatig vleesloos. Ik ben gek op quiches, dus jouw recepten staan in mijn digitale kookboek. Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ilse.
    Gisteren kreeg ik jouw verlate verjaardagkaart binnen!!
    Dank je wel hiervoor.
    Wat een mooie, je hebt helemaal je draai gevonden in het kaarten maken he?! Zo leuk.
    Ik heb je kaart tussen de anderen gehangen, ik blijf er lekker van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Leuk als je een berichtje achterlaat!
Dank je wel!

Populaire posts van deze blog

Afscheidscadeautjes

De vakantie staat voor de deur ... In mijn vorige blogpost schreef ik over de tas als afscheidscadeau voor de bijzondere juf van zoonlief. Ik maakte nog veel meer afscheids- en bedankcadeautjes! Afscheidscadeautjes voor mijn collega's. Na de zomervakantie wacht een nieuwe uitdaging (lees het hier) . Ik wilde graag zelf iets maken voor mijn collega's. Ze kennen mij toch als een creatieve collega ;-). Om hen veel geluk voor de toekomst te wensen, haakte ik heeeeel veel gelukspoppetjes. Een beetje geluk kan iedereen gebruiken en aangezien gelukt heel onwiskundig is ... je moet het namelijk delen om te vermenigvuldigen ... een toepasselijk cadeautje. Van twee houten kralen, een sleutelhangerring en allemaal verschillende kleuren katoen maakte ik deze gelukgspoppetjes. Terwijl ik aan het haken was, bedacht ik mij dat het ook leuke cadeautjes zijn voor de meesters en juffen om hen te bedanken voor het leuke schooljaar (net als voorgaande jaren) . Dus

Leuk geld geven

Op blogland hoor ik het vaker ... even iets leuks maken voor een jarige die geld als wens heeft ... Het is besmettelijk, want zoon- en dochterlief maken ook graag iets leuks om het geld heen om cadeau te geven als ze naar een feestje gaan. We hebben al van alles en nog wat gemaakt: enveloppen van een oude atlas , zonnebrilhoesjes , cadeautasjes , ... Dochterlief had een feestje aan het water, dus iets met water leek haar wel leuk. Ze herinnerde zich het cadeautje dat ze zelf kreeg voor haar verjaardag. Zoonlief, die dol op woordgrapjes is, zag ook de humor van dit cadeautje wel in. "Zwemmen in het geld!" En zo zwommen er vijf eendjes in het geld! Voor het volgende feestje bedachten we iets anders. "In geval van nood glas breken." Mochten jullie nog ideetjes zoeken om "leuk geld te geven" ... hierbij wat inspiratie!

PIP bags

PIP bags ... dé hit op Instagram ... Ik was gewaarschuwd ... het zou verslavend zijn ... toch begonnen ... en ja, ze hebben gelijk! Voor wie denkt: "Waar heb je het over? Pip bags?" Dit zijn kleine gehaakte zakjes die je vult met bonen, mais, steentjes of kraaltjes. Je kunt er van alles en nog wat mee doen. Het zijn net pittenzakjes. Die kennen jullie vast wel van de gymles. Laura @dehaakzolder heeft dit leuks bedacht. Heel eenvoudig om te maken. Een heerlijk werkje om 's avonds te doen met een muziekje erbij. En het leuke is dat je ongeveer 7 gram katoen nodig hebt per zakje. Dus ideaal om je mandje restanten te laten slinken. Voor een jarige job die 5 jaar werd, haakte ik blauwe en groene PIP bags. Van een pijp van een oude spijkerbroek naaide ik een tas, zodat hij de PIP bags makkelijk mee kan nemen en handig op kan bergen.  De voorkant voorzag ik met mijn Bobbinhood van zijn naam. De achterkant kreeg een "kruisje-nulletje-s