Doorgaan naar hoofdcontent

Recept van de maand #7

De tijd vliegt ... het is al weer de tweede vrijdag van de maand. Tijd om een lekker recept te delen. Een initiatief van Elisabeth. Op haar blog vind je nog meer lekkere ideeën.


Afgelopen zaterdag was het "Kom in de Kas". Wij namen een kijkje bij zoonlief die als zaterdagbaantje bij een witlofkweker werkt. Er was gelegenheid om witlof te kopen en uiteraard namen wij wat mee. 


Als ik werk, leg ik 's morgens zo veel mogelijk voor het eten klaar op het aanrecht. Een briefje met aanwijzingen erbij of een linkje naar Pinterest in de gezinsapp. Dinsdagochtend stond dit mandje klaar. Alleen de witlof legde ik nog even terug in de koelkast, want die bewaar je koel en donker. 


Bij thuiskomst stond het eten klaar. Boffen met zulke goede koks in huis!

Ook zin in zo'n frisse witlofsalade? 

Dit heb je nodig (voor 4 personen):
  • ongeveer 500 gram witlof
  • banaan, mandarijn, appel, druiven of ander fruit dat je lekker vindt
  • handje walnoten
  • handje rozijnen
  • 2 el yoghurt
  • 2 el mayonaise
  • 2 el olijfolie
  • peper en zout

Zo maak je de salade:
  • Verwijder het kontje van en de harde kern uit de witlof. Snijd de witlof vervolgens in reepjes.
  • Snijd het fruit in stukjes.
  • Maak een dressing van de yoghurt, mayonaise, olijfolie, peper en zout.
  • Meng de witlof, het fruit, de walnoten en rozijnen. Voeg tot slot de dressing toe. 


Wij aten er krieltjes met roomboter en een (vegetarische) kaasschnitzel bij. Serveren met gekookte aardappelen en/of een stukje vlees kan uiteraard ook.

Eet smakelijk! 

Reacties

  1. Oh, dat is heerlijk bij thuiskomst... Je boft enorm!
    Ik heb ooit weleens een witlofsalade met mandarijn gemaakt, maar ik vond het erg bitter.
    Meer fruit en rozijnen toevoegen maakt het waarschijnlijk een stuk zoeter.
    Leuk recept van je, Ilse en ik ga dit een keertje maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker fris door de toevoeging van het fruit en de yoghurt. Wat fijn dat je zulke goede koks in huis hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is goed geregeld bij jullie thuis! Bij mij ook, hoor, mijn man is dol op koken! Hmm, lang geleden dat we witlof aten en ik vind dat best wel lekker. De rozijntjes zou ik weglaten, daar ben ik geen liefhebber van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eten wij ook regelmatig, witlof rauw noemen wij dat, vinden het heerlijk! Een leuk bijbaantje voor je zoon.
    Groetjes en een fijn weekend, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk, een witlofsalade. Dit is weer een goede variant.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een tijd geleden dat we witlofsalade hebben gegeten, dat is wel weer een keer een goed idee. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh heerlijk! Met dat fruit zo lekker fris! Lang geleden dat ik een witlofsalade gemaakt heb. Dank je voor het recept. En wat handig dat er mensen bij je thuis wonen die kunnen koken!
    Custard bij mijn appeltaart doe ik ook regelmatig. Dit was echt het meest simpele basisrecept..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk dat je bij de kas waar je zoon werkt kon kijken en daar meteen witlof hebt gekocht. Je hebt het ook allemaal goed voorbereid voor de kok van die dag. Zo'n salade is heerlijk. Dit was vroeger een van de eerste salades die mijn moeder maakte. Het recept stond destijds (als een advertentie) in een vrouwenblad. Er werden nog wel blokjes kaas toegevoegd. In jouw geval zit de kaas in de schnitzel. Krieltjes vind ik er wel veel lekkerder bij dan gekookte aardappels.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je lekkere recept is mij niet vreemd en komt hier vaak op tafel in allerlei variatie in zomer en winter.
    Voor de salade maak ik altijd eerst de dressing in de schaal en daar komt de gesneden lof en de rest bij,zo krijgt de witlof geen kans om naar bruin te verkleuren omdat ze direct met zuur in aanraking komt.
    Helemaal leuk dat je in de kas kan kijken en kopen waar je zoon werkt,mooie foto van hem met op de voorgrond die prachtige witlof.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier wordt ook vaak voor mij gekookt, mijn man is de kok in huis.
    Ziet er héérlijk uit, deze salade

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh lekker, ik heb een bijna zelfde recept.
    Salade zijn we hier dol op.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Leuk als je een berichtje achterlaat!
Dank je wel!

Populaire posts van deze blog

Afscheidscadeautjes

De vakantie staat voor de deur ... In mijn vorige blogpost schreef ik over de tas als afscheidscadeau voor de bijzondere juf van zoonlief. Ik maakte nog veel meer afscheids- en bedankcadeautjes! Afscheidscadeautjes voor mijn collega's. Na de zomervakantie wacht een nieuwe uitdaging (lees het hier) . Ik wilde graag zelf iets maken voor mijn collega's. Ze kennen mij toch als een creatieve collega ;-). Om hen veel geluk voor de toekomst te wensen, haakte ik heeeeel veel gelukspoppetjes. Een beetje geluk kan iedereen gebruiken en aangezien gelukt heel onwiskundig is ... je moet het namelijk delen om te vermenigvuldigen ... een toepasselijk cadeautje. Van twee houten kralen, een sleutelhangerring en allemaal verschillende kleuren katoen maakte ik deze gelukgspoppetjes. Terwijl ik aan het haken was, bedacht ik mij dat het ook leuke cadeautjes zijn voor de meesters en juffen om hen te bedanken voor het leuke schooljaar (net als voorgaande jaren) . Dus

Leuk geld geven

Op blogland hoor ik het vaker ... even iets leuks maken voor een jarige die geld als wens heeft ... Het is besmettelijk, want zoon- en dochterlief maken ook graag iets leuks om het geld heen om cadeau te geven als ze naar een feestje gaan. We hebben al van alles en nog wat gemaakt: enveloppen van een oude atlas , zonnebrilhoesjes , cadeautasjes , ... Dochterlief had een feestje aan het water, dus iets met water leek haar wel leuk. Ze herinnerde zich het cadeautje dat ze zelf kreeg voor haar verjaardag. Zoonlief, die dol op woordgrapjes is, zag ook de humor van dit cadeautje wel in. "Zwemmen in het geld!" En zo zwommen er vijf eendjes in het geld! Voor het volgende feestje bedachten we iets anders. "In geval van nood glas breken." Mochten jullie nog ideetjes zoeken om "leuk geld te geven" ... hierbij wat inspiratie!

PIP bags

PIP bags ... dé hit op Instagram ... Ik was gewaarschuwd ... het zou verslavend zijn ... toch begonnen ... en ja, ze hebben gelijk! Voor wie denkt: "Waar heb je het over? Pip bags?" Dit zijn kleine gehaakte zakjes die je vult met bonen, mais, steentjes of kraaltjes. Je kunt er van alles en nog wat mee doen. Het zijn net pittenzakjes. Die kennen jullie vast wel van de gymles. Laura @dehaakzolder heeft dit leuks bedacht. Heel eenvoudig om te maken. Een heerlijk werkje om 's avonds te doen met een muziekje erbij. En het leuke is dat je ongeveer 7 gram katoen nodig hebt per zakje. Dus ideaal om je mandje restanten te laten slinken. Voor een jarige job die 5 jaar werd, haakte ik blauwe en groene PIP bags. Van een pijp van een oude spijkerbroek naaide ik een tas, zodat hij de PIP bags makkelijk mee kan nemen en handig op kan bergen.  De voorkant voorzag ik met mijn Bobbinhood van zijn naam. De achterkant kreeg een "kruisje-nulletje-s