Doorgaan naar hoofdcontent

Recept van de maand #6

Voor de zesde keer is hier op de tweede vrijdag van de maand een recept. Het is een initiatief van Elisabeth om een recept te delen om zo elkaar te inspireren. 

Deze week is het "Nationale week zonder vlees". Nu eten wij al heel lang niet meer dagelijks vlees. Door de week heen is het ongeveer half met en half zonder vlees. In 2021 en 2022 deden we mee aan de "Nationale week zonder vlees" en schreef ik hier twee blogberichten over (zie linkjes). Een hele week zonder vlees eten vraagt nog weer een andere receptenplanning. Maar zulke uitdagingen ga ik graag aan. Het is een mooi stukje bewustwording van de impact op de wereld waar we zelf invloed op uit kunnen oefenen.


Inmiddels heb ik heel wat recepten zonder vlees verzameld en vandaag deel ik een recept dat ik onlangs tegenkwam. Voor het koor waarbij ik zing, verzorg ik de PR. Dat betekent dat ik geregeld berichten op Facebook plaats om activiteiten te promoten. En tja ... dan kom je ook wel eens andere dingen tegen ;-) 

Zo kwam er een filmpje van een pastagerecht voorbij. Heel eenvoudig om te maken en heerlijk van smaak. Ondertussen heb ik het recept met twee vriendinnen gedeeld en ook bij die gezinnen viel dit gerecht in de smaak. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden ...


Dit heb je nodig voor vier personen:
  • 300 gram pasta
  • 1 courgette in plakjes
  • 250 gram snoeptomaatjes
  • 250 gram (kastanje)champignons in plakjes
  • potje zongedroogde tomaten (eventueel wat kleiner snijden)
  • 1 gesnipperde ui
  • kuipje kruidencrème (Boursin, Paturein of een huismerk)
  • Peper, zout en Italiaanse kruiden
  • Parmezaanse kaas


Leg alle groenten en (in het midden) de kruidenkaas in een ingevette ovenschaal. Bestrooi met peper, zout en de kruiden. Zet dit gedurende 25 minuten in een voorverwarmde oven van 200 graden Celsius. Kook ondertussen de pasta. 


Haal de schaal uit de oven en plet de snoeptomaatjes. Hussel alles door elkaar. 


Voeg de pasta toe en meng er door heen. 


Serveer met Parmezaanse kaas. Eet smakelijk! 


Meer receptideeën (zonder vlees) vind je via bovenstaande linkjes. 
Ga je ook een kijkje nemen bij de andere bloggers? Je vindt ze via de blog van Elisabeth.

Fijne vrijdag! 

Reacties

  1. Dat ziet er geweldig uit en nog gemakkelijk te maken ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk recept en ziet er zo mooi uit in de ovenschaal. Eigenlijk zonde om voor opdienen door elkaar te rommelen voor het op tafel komt. Zelf hou ik namelijk erg van dingen apart eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gaat onmiddellijk in mijn digitale receptenboek. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit ziet er lekker uit en ik mis het vlees niet. Wij eten ook niet iedere dag vlees en sowieso niet grote hoeveelheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We eten weinig vlees, dus dit recept is heel welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekker en makkelijk, dit ga ik beslist maken !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is nog eens makkelijk, een recept om te onthouden. Allemaal lekkere ingrediënten, dus met de smaak zit het wel goed :-) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk recept. Gaan we zeker maken, want het is vol groente en makkelijk. Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ziet dat er leuk en lekker uit in de ovenschaal, ga ik zeker proberen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Leuk als je een berichtje achterlaat!
Dank je wel!

Populaire posts van deze blog

Afscheidscadeautjes

De vakantie staat voor de deur ... In mijn vorige blogpost schreef ik over de tas als afscheidscadeau voor de bijzondere juf van zoonlief. Ik maakte nog veel meer afscheids- en bedankcadeautjes! Afscheidscadeautjes voor mijn collega's. Na de zomervakantie wacht een nieuwe uitdaging (lees het hier) . Ik wilde graag zelf iets maken voor mijn collega's. Ze kennen mij toch als een creatieve collega ;-). Om hen veel geluk voor de toekomst te wensen, haakte ik heeeeel veel gelukspoppetjes. Een beetje geluk kan iedereen gebruiken en aangezien gelukt heel onwiskundig is ... je moet het namelijk delen om te vermenigvuldigen ... een toepasselijk cadeautje. Van twee houten kralen, een sleutelhangerring en allemaal verschillende kleuren katoen maakte ik deze gelukgspoppetjes. Terwijl ik aan het haken was, bedacht ik mij dat het ook leuke cadeautjes zijn voor de meesters en juffen om hen te bedanken voor het leuke schooljaar (net als voorgaande jaren) . Dus

Leuk geld geven

Op blogland hoor ik het vaker ... even iets leuks maken voor een jarige die geld als wens heeft ... Het is besmettelijk, want zoon- en dochterlief maken ook graag iets leuks om het geld heen om cadeau te geven als ze naar een feestje gaan. We hebben al van alles en nog wat gemaakt: enveloppen van een oude atlas , zonnebrilhoesjes , cadeautasjes , ... Dochterlief had een feestje aan het water, dus iets met water leek haar wel leuk. Ze herinnerde zich het cadeautje dat ze zelf kreeg voor haar verjaardag. Zoonlief, die dol op woordgrapjes is, zag ook de humor van dit cadeautje wel in. "Zwemmen in het geld!" En zo zwommen er vijf eendjes in het geld! Voor het volgende feestje bedachten we iets anders. "In geval van nood glas breken." Mochten jullie nog ideetjes zoeken om "leuk geld te geven" ... hierbij wat inspiratie!

PIP bags

PIP bags ... dé hit op Instagram ... Ik was gewaarschuwd ... het zou verslavend zijn ... toch begonnen ... en ja, ze hebben gelijk! Voor wie denkt: "Waar heb je het over? Pip bags?" Dit zijn kleine gehaakte zakjes die je vult met bonen, mais, steentjes of kraaltjes. Je kunt er van alles en nog wat mee doen. Het zijn net pittenzakjes. Die kennen jullie vast wel van de gymles. Laura @dehaakzolder heeft dit leuks bedacht. Heel eenvoudig om te maken. Een heerlijk werkje om 's avonds te doen met een muziekje erbij. En het leuke is dat je ongeveer 7 gram katoen nodig hebt per zakje. Dus ideaal om je mandje restanten te laten slinken. Voor een jarige job die 5 jaar werd, haakte ik blauwe en groene PIP bags. Van een pijp van een oude spijkerbroek naaide ik een tas, zodat hij de PIP bags makkelijk mee kan nemen en handig op kan bergen.  De voorkant voorzag ik met mijn Bobbinhood van zijn naam. De achterkant kreeg een "kruisje-nulletje-s