Doorgaan naar hoofdcontent

Recept van de maand #1

Op de tweede vrijdag in september zag ik bij Mieke een leuke challenge voorbij komen. Elisabeth van Busy Bessy 2 deed een oproepje om lekkere recepten met elkaar te delen. Geen culinaire hoogstandjes, gewoon lekkere recepten die het delen waard zijn. 

Aangezien ik van lekker eten houd en het leuk vind om nieuwe dingen uit te proberen, ga ik de uitdaging aan om iedere tweede vrijdag van de maand hier een recept te delen. En uiteraard ga ik een kijkje bij de anderen nemen om nieuwe receptideeën op te doen.


Vandaag start ik met een recept dat we van 't zomer op de camping in Denemarken voor 't eerst maakten. Op de vraag "wat eten we vandaag?" antwoordde dochterlief dat ze graag een keer pokébowl wilde eten. We snuffelden wat rond op Pinterest om ideeën op te doen en gingen vervolgens naar de Deense supermarkt.


We hebben gesmuld! In de tweede vakantieweek maakten we nog eens een soortgelijke pokébowl. Thuisgekomen nog twee keer. Niet met dezelfde ingrediënten, want die lekkere garnaaltjes uit de Deense supermarkt konden we in Nederland niet vinden. Gelukkig had onze visboer wel fijne verse gerookte zalm. Ook de sojabonen heb ik hier nog niet kunnen vinden. Iemand een idee waar deze verkrijgbaar zijn? Ook hier kozen we thuis een alternatief voor. 


Jullie merken het al. Dit is een recept waar je mee kan variëren. Zit er iets bij dat je minder lekker vindt? Vervang dat dan door iets anders. Smakelijk eten alvast!

Dit heb je nodig (voor 4 personen):
  • 250 gram sushirijst, basmatirijst of andere "plak" rijst
    (Normaal gesproken gebruik ik altijd zilvervliesrijst. Wij houden van volkoren. Voor pokébowl maken we een uitzondering en gaan we voor witte, plakkerige rijst.)
  • 250 gram sojabonen, tuinbonen of andere groente
  • kleine garnaaltjes of gerookte zalm
  • 2 avocado's
  • 1 mango
  • 1/2 komkommer
  • paar eetlepels sojasaus
  • paar eetlepels rijsazijn
  • eventueel sesamzaadjes, schijfjes citroen en/of zeewier

Zo maak je de pokébowl:
  • Kook de rijst volgens de aanwijzingen op de verpakking. Giet de rijst af, roer er een paar eetlepels rijstazijn doorheen en laat de rijst afkoelen.
  • Kook de bonen.
  • Maak de overige groenten en/of fruit schoon en snijd alles in stukjes.
  • Doe alle ingredienten in gezellige schaaltjes.
  • Aan tafel kan iedereen z'n eigen maaltje samenstellen. Schenk er wat sojasaus naar smaak overeen. Voeg eventueel nog sesamzaadjes, schijfjes citroen en/of zeewier toe.
  • Eet met stokjes (of een vork of een lepel ;-)) ... smul ze!
 

In dit blogbericht vind je meer lekkere, eenvoudige recepten die we tijdens onze vakantie in Denemarken maakten. 

Vandaag eten wij geen pokébowl. Dochterlief is jarig. Ze mag 14 kaarsjes uitblazen. Wie jarig is, mag kiezen wat er gegeten wordt. Vandaag staan er frietjes met kaassoufflés en zelfgemaakte appelmoes op het menu. Ook heel lekker!

Morgen een blogje over de zelfgemaakte verjaardagskaart en verjaardagstaart. Kom dan gerust weer een kijkje nemen. Tot dan!

Reacties

  1. Ik vind het er altijd zo gezellig uit zien, zo'n pokébowl en je kan alle kanten op. Edamame boontjes zijn ook sojaboontjes en kan je hier in de supermarkt kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, gezellig hè?
      Ook de Edamame boontjes heb ik helaas nog niet kunnen vinden. Maar de supermarkten in ons dorp zijn bescheiden van formaat. Misschien moet ik een keer in een grotere supermarkt kijken met een ruimer assortiment.

      Verwijderen
  2. Ziet er heerlijk uit, fijne dag vandaag :) Groetjes juffrouw ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En dan heerlijk uit je eigen kommetje eten... ik vind dit zo knus. Erg leuk dat je meedoet met Recept van de Maand. Zal ik je in de linklijst zetten?
    En natuurlijk van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je dochter! Veel gezelligheid...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor de felicitaties!
      Dat mag je wel doen als je wilt. Ik ga de uitdaging aan om iedere tweede vrijdag van de maand mee te doen. Vind het zo'n leuk initiatief!

      Verwijderen
    2. Leuk! Je staat er nu bij hoor...

      Verwijderen
  4. Gefeliciteerd met jullie dochter. Wat een heerlijke leeftijd, 14 jaar.
    Het recept lijkt me heerlijk. Ik maak graag bowls klaar en deze is net weer anders dan ik normaal doe. Ik gebruik altijd endamameboontjes, gewoon uit de diepvries. En natuurlijk heb je er mooie foto’s bij, dat vind ik nog wel lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Allereerst gefeliciteerd met de jarige dochter.
    Zo’n bowl moest ik ook maar eens een keer gaan maken, ziet er in elk geval heerlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog nooit een pokkébowl gemaakt maar wel een keer gegeten, met zalm. En gemaakt door onze kleinzoon diein een strandtent werkte. Ik ga deze met zalm toch eens proberen, ziet er zo lekker uit. Heb wel een probleempje, mijn man houdt niet van vis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gebruik gerookte kip als alternatief voor je man. Vast en zeker heel lekker hierbij.

      Verwijderen
  7. Wat leuk dat jij nu ook mee gaat doen met RvdM.
    Echt iets voor jou.
    Deze pokabowl is doet handig, want, zoals je al zegt, je kan er eigenlijk gewoon indoen wat je zelf wilt.
    Mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Alsnog gefeliciteerd met de dochter. Loop beetje achter met blogs lezen ;-)
    Ik kijk ook altijd even naar de Recepten vd Maand, erg leuk initiatief.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nog gefeliciteerd! Ja, super fijn recept, al ben ik zelf niet zo'n fan van alle rijst. We hebben van de Japanner wel een versie besteld met sla onderin, dat kan natuurlijk ook.
    Ik ben net terug van vakantie, dus ik reageer wat laat op de recepten.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Leuk als je een berichtje achterlaat!
Dank je wel!

Populaire posts van deze blog

Afscheidscadeautjes

De vakantie staat voor de deur ... In mijn vorige blogpost schreef ik over de tas als afscheidscadeau voor de bijzondere juf van zoonlief. Ik maakte nog veel meer afscheids- en bedankcadeautjes! Afscheidscadeautjes voor mijn collega's. Na de zomervakantie wacht een nieuwe uitdaging (lees het hier) . Ik wilde graag zelf iets maken voor mijn collega's. Ze kennen mij toch als een creatieve collega ;-). Om hen veel geluk voor de toekomst te wensen, haakte ik heeeeel veel gelukspoppetjes. Een beetje geluk kan iedereen gebruiken en aangezien gelukt heel onwiskundig is ... je moet het namelijk delen om te vermenigvuldigen ... een toepasselijk cadeautje. Van twee houten kralen, een sleutelhangerring en allemaal verschillende kleuren katoen maakte ik deze gelukgspoppetjes. Terwijl ik aan het haken was, bedacht ik mij dat het ook leuke cadeautjes zijn voor de meesters en juffen om hen te bedanken voor het leuke schooljaar (net als voorgaande jaren) . Dus

Leuk geld geven

Op blogland hoor ik het vaker ... even iets leuks maken voor een jarige die geld als wens heeft ... Het is besmettelijk, want zoon- en dochterlief maken ook graag iets leuks om het geld heen om cadeau te geven als ze naar een feestje gaan. We hebben al van alles en nog wat gemaakt: enveloppen van een oude atlas , zonnebrilhoesjes , cadeautasjes , ... Dochterlief had een feestje aan het water, dus iets met water leek haar wel leuk. Ze herinnerde zich het cadeautje dat ze zelf kreeg voor haar verjaardag. Zoonlief, die dol op woordgrapjes is, zag ook de humor van dit cadeautje wel in. "Zwemmen in het geld!" En zo zwommen er vijf eendjes in het geld! Voor het volgende feestje bedachten we iets anders. "In geval van nood glas breken." Mochten jullie nog ideetjes zoeken om "leuk geld te geven" ... hierbij wat inspiratie!

PIP bags

PIP bags ... dé hit op Instagram ... Ik was gewaarschuwd ... het zou verslavend zijn ... toch begonnen ... en ja, ze hebben gelijk! Voor wie denkt: "Waar heb je het over? Pip bags?" Dit zijn kleine gehaakte zakjes die je vult met bonen, mais, steentjes of kraaltjes. Je kunt er van alles en nog wat mee doen. Het zijn net pittenzakjes. Die kennen jullie vast wel van de gymles. Laura @dehaakzolder heeft dit leuks bedacht. Heel eenvoudig om te maken. Een heerlijk werkje om 's avonds te doen met een muziekje erbij. En het leuke is dat je ongeveer 7 gram katoen nodig hebt per zakje. Dus ideaal om je mandje restanten te laten slinken. Voor een jarige job die 5 jaar werd, haakte ik blauwe en groene PIP bags. Van een pijp van een oude spijkerbroek naaide ik een tas, zodat hij de PIP bags makkelijk mee kan nemen en handig op kan bergen.  De voorkant voorzag ik met mijn Bobbinhood van zijn naam. De achterkant kreeg een "kruisje-nulletje-s