Doorgaan naar hoofdcontent

Gezelligheid in de voortent


In mijn vorige blogpost schreef ik al dat ik wat moois voor in de voortent van onze nieuwe vouwwagen gemaakt had. We zijn heel blij met onze nieuwe aanwinst. Zo fijn om op vakantie te slapen en leven in iets dat "eigen" is. Dochterlief zei heel mooi: "Nu hoef ik me nooit meer af te vragen hoe ons vakantiehuisje eruit ziet. Dat weet ik nu al." 



Wat ik er ook heel leuk aan vind, is dat je het kampeermiddel - net als je huis - een beetje kunt stylen naar eigen smaak. Ik breide een vlaggenlijn en haakte doekjes voorin het keukentje.


Ik houd er wel van, van zulke gezelligheid in de tent. Alhoewel we vooral veel buiten waren, want we troffen het enorm met het weer. Het grote voordeel van kamperen. Vooral buiten leven. Heerlijk! 


Maar goed ... als je dan toch even naar binnenloopt om je projectbag te pakken, te koken of een kopje koffie en thee te zetten, dan is het natuurlijk heel gezellig binnenkomen met de vlaggetjes en doekjes!


Het patroon van het rechter doekje is uit het boekje "Doekjes haken". Het linker is van Haak! by Daphne. Zij haakte een mooie sjaal met deze steek


De vlaggenlijn is een ontwerp van eigen hand. Wil je ook een vlaggenlijn breien voor thuis, op de camping of als cadeautje? Zo maak je de vlaggenlijn ...


1r = 1 steek recht breien
1m = 1 steek meerderen
1a = 1 steek recht breien waarbij je de naald achterin insteekt

In dit filmpje zie je hoe je meerdert (1m) en hoe je je breinaald achterin insteekt (1a). In het filmpje wordt aan één kant gemeerderd, voor de vlaggenlijn meerder je aan beide kanten.

Ik gebruikte restanten garen en breinaald 5.

1. Zet 3 steken op (3)
2. 1r, 1m, 1a, 1r (4)
3. 1r, 1m, 1r, 1a, 1r (5)
4. 1r, 1m, alle steken r, enelaatste: 1a, laatste: 1r (6)
5-28. Herhaal toer 4
29. alle steken r, enelaatste: 1a, laatste: 1r (30)
30-56. alle steken r (30)
Kant vervolgens alle steken af.

Brei zoveel vlaggen als je wilt. 
Haak vervolgens een ketting van 150 lossen.
Zet de 1e vlag aan door in iedere steek 1 v te haken.
Haak 40 lossen.
Zet de volgende vlag aan. 
Ga zo verder tot alle vlaggen aan de vlaggenlijn zitten.
Eindig weer met 150 lossen. 


Ik blokte mijn vlaggenlijn tot slot. (Je kunt de vlaggetjes natuurlijk ook stuk voor stuk blokken voordat je ze aan de vlaggenlijn haakt.)

Geef je vlaggenlijn een mooi plekje, hang hem op als je iets te vieren hebt of verpak hem als een mooi cadeautje!


Heb jij ook wel eens iets gemaakt om je vakantieplek te "stylen"? Ben benieuwd ...

Reacties

  1. Dat ziet er inderdaad super gezellig uit. Mooie kleuren gebruikte je ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een gezelligheid in de vouwwagen, leuk gedaan met die vlaggetjes en lampjes. Mooi sfeervol.

    groet,

    Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een treffende uitspraak van je dochter! En met de zelfgemaakte items wordt het nóg meer jullie eigen vakantiehuisje. Heerlijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn om zo je eigen vakantiehuisje te hebben. En natuurlijk maak jij het meer van jullie met alle leuke zelfgemaakte dingen. Onze caravan is ook gestyld: quilts, een tafellaken en een kleedje op het gasfornuis. En gisteren begon ik aan het haken van een bloemenslinger. Heerlijk toch om zo bezig te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Leuk als je een berichtje achterlaat!
Dank je wel!

Populaire posts van deze blog

Afscheidscadeautjes

De vakantie staat voor de deur ... In mijn vorige blogpost schreef ik over de tas als afscheidscadeau voor de bijzondere juf van zoonlief. Ik maakte nog veel meer afscheids- en bedankcadeautjes! Afscheidscadeautjes voor mijn collega's. Na de zomervakantie wacht een nieuwe uitdaging (lees het hier) . Ik wilde graag zelf iets maken voor mijn collega's. Ze kennen mij toch als een creatieve collega ;-). Om hen veel geluk voor de toekomst te wensen, haakte ik heeeeel veel gelukspoppetjes. Een beetje geluk kan iedereen gebruiken en aangezien gelukt heel onwiskundig is ... je moet het namelijk delen om te vermenigvuldigen ... een toepasselijk cadeautje. Van twee houten kralen, een sleutelhangerring en allemaal verschillende kleuren katoen maakte ik deze gelukgspoppetjes. Terwijl ik aan het haken was, bedacht ik mij dat het ook leuke cadeautjes zijn voor de meesters en juffen om hen te bedanken voor het leuke schooljaar (net als voorgaande jaren) . Dus

Leuk geld geven

Op blogland hoor ik het vaker ... even iets leuks maken voor een jarige die geld als wens heeft ... Het is besmettelijk, want zoon- en dochterlief maken ook graag iets leuks om het geld heen om cadeau te geven als ze naar een feestje gaan. We hebben al van alles en nog wat gemaakt: enveloppen van een oude atlas , zonnebrilhoesjes , cadeautasjes , ... Dochterlief had een feestje aan het water, dus iets met water leek haar wel leuk. Ze herinnerde zich het cadeautje dat ze zelf kreeg voor haar verjaardag. Zoonlief, die dol op woordgrapjes is, zag ook de humor van dit cadeautje wel in. "Zwemmen in het geld!" En zo zwommen er vijf eendjes in het geld! Voor het volgende feestje bedachten we iets anders. "In geval van nood glas breken." Mochten jullie nog ideetjes zoeken om "leuk geld te geven" ... hierbij wat inspiratie!

PIP bags

PIP bags ... dé hit op Instagram ... Ik was gewaarschuwd ... het zou verslavend zijn ... toch begonnen ... en ja, ze hebben gelijk! Voor wie denkt: "Waar heb je het over? Pip bags?" Dit zijn kleine gehaakte zakjes die je vult met bonen, mais, steentjes of kraaltjes. Je kunt er van alles en nog wat mee doen. Het zijn net pittenzakjes. Die kennen jullie vast wel van de gymles. Laura @dehaakzolder heeft dit leuks bedacht. Heel eenvoudig om te maken. Een heerlijk werkje om 's avonds te doen met een muziekje erbij. En het leuke is dat je ongeveer 7 gram katoen nodig hebt per zakje. Dus ideaal om je mandje restanten te laten slinken. Voor een jarige job die 5 jaar werd, haakte ik blauwe en groene PIP bags. Van een pijp van een oude spijkerbroek naaide ik een tas, zodat hij de PIP bags makkelijk mee kan nemen en handig op kan bergen.  De voorkant voorzag ik met mijn Bobbinhood van zijn naam. De achterkant kreeg een "kruisje-nulletje-s