Doorgaan naar hoofdcontent

Recept van de maand #2

Vorige maand kwam hier voor de eerste keer "recept van de maand" voorbij. Een initiatief van Elisabeth om heel gewone recepten met elkaar te delen op de tweede vrijdag van de maand. Geen ingewikkeld culinaire hoogstandjes, maar gewoon lekkere recepten. 

Vandaag deel ik niet één, maar drie lekkere herfstrecepten met jullie. Van twee vind je een linkje naar de originele vindplaats. De derde is een "zelfbedachte".


Rodekooltaart ... een hartige taart zonder vlees en vis, maar met rode kool, uien, appels, komijnekaas, walnoten en een dakje van bladerdeeg. Via deze link vind je het recept. Niet eentje in de categorie "snelle maaltijd", maar meer dan de moeite waard om wat langer voor in de keuken te staan. Heerlijk is 'ie! 



Ook deze is om te smullen: Orzo salade met feta en honing. Orzo is een pastasoort in de vorm van rijst. Deze herfstsalade zit boordevol groenten (geroosterd in de oven) en is ook vegetarisch. Je vindt het recept hier.



Een klassieker met een andere twist: stamppot boerenkool met pastinaak.  Het idee voor deze variatie werd geboren toen ik Rudolf bij 24 Kitchen (op televisie) een winterse stamppot met allerlei verschillende soorten groenten zag maken. Eén van die groeten was pastinaak. Al die verschillende soorten groenten liet ik achterwege. Ik probeerde deze combinatie van boerenkool en pastinaak. 
De meningen over dit gerecht zijn wat verdeeld hier in huis. Zelf vind ik de boerenkool veel "lichter" door te toevoeging van pastinaak.


Dit heb je nodig (voor 4 personen): 
  • 500 gram boerenkool
  • 500 gram aardappels
  • 500 gram pastinaak
  • peper en zout (naar smaak)
  • gebakken spekjes en (rook)worst naar keuze
  • scheut warme melk 
  • 2 el roomboter

Zo maak je de boerenkool met pastinaak:
  • Schil de aardappelen en pastinaak en snijd in ongeveer even grote stukken.
  • Kook de aardappelen en pastinaak (met een snuf zout naar smaak) voor ongeveer 15 tot 20 minuten tot je er gemakkelijk met een vork in kunt prikken. 
  • Kook ondertussen ook de boerenkool (met een snuf zout naar smaak) in ongeveer 15 tot 20 minuten gaar. Het kan ook allemaal in één pan. Wanneer ik de boerenkool op deze manier bereid, vind ik twee pannen prettiger werken. 
  • Bak ondertussen de spekjes en warm de rookworst mee in één van de pannen (of bak de worst als je een braadworst hebt).
  • Stamp de aardappelen samen met de pastinaak. Voeg een scheut warme melk en de roomboter toe. 
  • Meng de boerenkool erdoor en tot slot de spekjes plus wat peper.

Smul ze! 


Al mijn "recepten van de maand" vind je bij elkaar via het label "receptvandemaand". 

Reacties

  1. Nou, dat is nog eens kookinspiratie! Fijn al die recepten... Rode kooltaart zou ik nooit opkomen, maar ik sta te popelen om die te gaan maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een plaatje is die rode kooltaart. Dat lijkt me erg lekker en het eerste wat ik dacht toen ik de foto's zag is dat dit wel eens een kerstgerecht zou kunnen worden. Ook de andere recepten lijken me erg lekker. Groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben niet zo dol op rode kool, maar die taart lijkt me wel erg lekker. Ook de orzo is de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij zijn gek op stamppot in de winter. En deze variant lijkt me heerlijk. De andere recepten lijken me ook heerlijk, bedankt voor alle lekkere inspiratie.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 3 recepten maar liefst, nou we kunnen aan de slag. Orzo ken ik nog niet, maar dat gaat veranderen !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Na je leuke reactie bij RvdM op mijn blog,kom ik ook bij jou op bezoek.
    Wat een lekkere recepten lees ik hier.
    Bij de rode kool werd ik even op het verkeerde been gezet bij 4 plakjes deeg,maar even later was het me duidelijk:het is enkel voor het raster,het gerecht heeft geen bodem van deeg.En orzo is zo’n pasta soort die ik altijd in huis heb,op veel manieren te gebruiken,gooi het ook wel eens in groenten soep.Ga de salade snel eens maken.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo lekker! Thx voor de inspiratie ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat klinkt allemaal heel erg lekker. Rode kool is al een tijdje geleden dat wij dat aten. Goed idee.
    Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Leuk als je een berichtje achterlaat!
Dank je wel!

Populaire posts van deze blog

Afscheidscadeautjes

De vakantie staat voor de deur ... In mijn vorige blogpost schreef ik over de tas als afscheidscadeau voor de bijzondere juf van zoonlief. Ik maakte nog veel meer afscheids- en bedankcadeautjes! Afscheidscadeautjes voor mijn collega's. Na de zomervakantie wacht een nieuwe uitdaging (lees het hier) . Ik wilde graag zelf iets maken voor mijn collega's. Ze kennen mij toch als een creatieve collega ;-). Om hen veel geluk voor de toekomst te wensen, haakte ik heeeeel veel gelukspoppetjes. Een beetje geluk kan iedereen gebruiken en aangezien gelukt heel onwiskundig is ... je moet het namelijk delen om te vermenigvuldigen ... een toepasselijk cadeautje. Van twee houten kralen, een sleutelhangerring en allemaal verschillende kleuren katoen maakte ik deze gelukgspoppetjes. Terwijl ik aan het haken was, bedacht ik mij dat het ook leuke cadeautjes zijn voor de meesters en juffen om hen te bedanken voor het leuke schooljaar (net als voorgaande jaren) . Dus

Leuk geld geven

Op blogland hoor ik het vaker ... even iets leuks maken voor een jarige die geld als wens heeft ... Het is besmettelijk, want zoon- en dochterlief maken ook graag iets leuks om het geld heen om cadeau te geven als ze naar een feestje gaan. We hebben al van alles en nog wat gemaakt: enveloppen van een oude atlas , zonnebrilhoesjes , cadeautasjes , ... Dochterlief had een feestje aan het water, dus iets met water leek haar wel leuk. Ze herinnerde zich het cadeautje dat ze zelf kreeg voor haar verjaardag. Zoonlief, die dol op woordgrapjes is, zag ook de humor van dit cadeautje wel in. "Zwemmen in het geld!" En zo zwommen er vijf eendjes in het geld! Voor het volgende feestje bedachten we iets anders. "In geval van nood glas breken." Mochten jullie nog ideetjes zoeken om "leuk geld te geven" ... hierbij wat inspiratie!

PIP bags

PIP bags ... dé hit op Instagram ... Ik was gewaarschuwd ... het zou verslavend zijn ... toch begonnen ... en ja, ze hebben gelijk! Voor wie denkt: "Waar heb je het over? Pip bags?" Dit zijn kleine gehaakte zakjes die je vult met bonen, mais, steentjes of kraaltjes. Je kunt er van alles en nog wat mee doen. Het zijn net pittenzakjes. Die kennen jullie vast wel van de gymles. Laura @dehaakzolder heeft dit leuks bedacht. Heel eenvoudig om te maken. Een heerlijk werkje om 's avonds te doen met een muziekje erbij. En het leuke is dat je ongeveer 7 gram katoen nodig hebt per zakje. Dus ideaal om je mandje restanten te laten slinken. Voor een jarige job die 5 jaar werd, haakte ik blauwe en groene PIP bags. Van een pijp van een oude spijkerbroek naaide ik een tas, zodat hij de PIP bags makkelijk mee kan nemen en handig op kan bergen.  De voorkant voorzag ik met mijn Bobbinhood van zijn naam. De achterkant kreeg een "kruisje-nulletje-s