Doorgaan naar hoofdcontent

Nog meer lekkers van de Sint


Speculaaskruiden ... het ultieme "kruid" in de december-maand en zo veelzijdig. Ik ben er dol op en probeer dan ook allerlei baksels uit. Van 't weekend bakte ik deze speculaascake mét kruidnootjes en zonder geraffineerde suikers. 


Ik bak met allerlei soorten meel. Volkorenmeel, speltmeel en roggemeel. Boekweitmeel had ik eigenlijk nog nooit gebruikt. Ik weet dat dit ook een gezondere vervanger van gewone witte bloem is. Ik besloot het eens uit te proberen. In deze cake gebruikte ik een combinatie van boekweitmeel en volkorenmeel. Met een heerlijk, ietwat smeuïg resultaat. Een aanrader!



Dit heb je nodig (voor een kleine cake):
  • 125 gram zachte roomboter
  • 100 gram kokosbloesemsuiker (ook te vervangen door 100 gram rietsuiker)
  • 2 eieren
  • 75 gram boekweitmeel
  • 50 gram volkorenmeel
  • 1 tl wijnsteenbakpoeder
  • 1 el speculaaskruiden
  • snufje zout
  • 75 gram kruidnoten (zonder geraffineerde suikers; van de biologische winkel of volgens dit recept)
  • 15 gram amandelschaafsel

Zo maak je de speculaascake:
  • Verwarm de oven voor op 160 graden Celsius (hetelucht: 140 graden).
  • Klop de boter zacht. Voeg de suiker toe en mix tot een romig geheel.
  • Voeg de eieren toe en mix het luchtig.
  • Meng de twee soorten meel, bakpoeder, speculaaskruiden en snufje zout door elkaar.
  • Voeg dit toe aan het boter-suiker-mengsel en mix nog even kort door.
  • Meng ongeveer 50 gram kruidnoten met een beetje bloem (dan zakken ze minder gauw naar de bodem) en meng vervolgens door het beslag.
  • Vet een klein cakeblik in met boter, bestuif met bloem en doe het beslag in de vorm. Decoreer met nog enkele kruidnoten en het amandelschaafsel.
  • Zet dit in de voorverwarmde oven voor ongeveer 45 minuten.

Ook maakten we witte chocoladeletters zonder geraffineerde suikers. Dé grote wens van dochterlief ... een witte chocoladeletter. 


Ik gebruikte hiervoor dit recept.  


Het was wat gepruts om de letters uit de vormpjes te krijgen. Blijkbaar niet zo geschikt voor ons recept ;-), maar ach ... de smaak was er niet minder om. Heerlijk! Heel anders dan "gewone" witte chocolade ... Niet heel goed vergelijkbaar vind ik, maar wel reuze lekker. Gaan we vaker doen! (Kerstchocolade ofzo ...)


Het andere lekkers van de Sint (tiramisu en kruidnoten) vind je in dit blogberichtje.

Reacties

  1. Ziet er ook alweer zo lekker uit.
    Kook en bak jij bewust met "gezonde" ingrediënten, of heeft iemand binnen jouw gezin een allergie?
    Je bent altijd zo vindingrijk met gezonder varianten......
    Oh, en mijn blog.....ik heb mij ooit wel aangemeld via blovloving, maar ik heb geen idee hoe jij dat dan kan volgen.
    Ik zie mijn eigen blog wel altijd in mijn blogloving lijst voorbij komen.
    Ach, neem af en toe maar gewoon een kijkje 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inmiddels heb ik jouw blog toegevoegd aan mijn "Hier lees ik mee-lijst". Dan zie ik jouw blogjes wel voorbij komen. Het volgen gaat dus al een stuk handiger. Met de kijkjes komen nemen, gaat het dus helemaal goed komen!

      Onze dochter had heel veel eczeem. Er werd ons geadviseerd om geraffineerde suikers te vermijden en matig te zijn met varkensvlees en melk. Na twee weken opletten met eten zagen we al resultaat. Het is geen allergie, maar meer een intolerantie. Sindsdien ben ik bewuster met voedsel bezig. Eigenlijk voor dochterlief, maar ons hele gezin profiteert ervan mee. Want ik merk aan mijzelf dat ik me ook fitter voel.
      Het is niet altijd leuk om geraffineerde suikers te vermijden (het welbekende snoepje in de winkel, bij vriendjes, enzovoort), maar thuis hebben we prima alternatieven. Bakken deed ik altijd al veel. Nieuwe recepten uitproberen is zeker geen straf voor mij. Ook vind ik het leuk om zelf nieuwe recepten te bedenken. Ik ga vaak uit van basisrecepten en probeer er gezondere alternatieven van te maken. De ene keer lukt het beter dan de andere keer, maar de aanhouder wint hè?
      Het is een heel verhaal geworden ... :-)

      Verwijderen

Een reactie posten

Leuk als je een berichtje achterlaat!
Dank je wel!

Populaire posts van deze blog

Afscheidscadeautjes

De vakantie staat voor de deur ... In mijn vorige blogpost schreef ik over de tas als afscheidscadeau voor de bijzondere juf van zoonlief. Ik maakte nog veel meer afscheids- en bedankcadeautjes! Afscheidscadeautjes voor mijn collega's. Na de zomervakantie wacht een nieuwe uitdaging (lees het hier) . Ik wilde graag zelf iets maken voor mijn collega's. Ze kennen mij toch als een creatieve collega ;-). Om hen veel geluk voor de toekomst te wensen, haakte ik heeeeel veel gelukspoppetjes. Een beetje geluk kan iedereen gebruiken en aangezien gelukt heel onwiskundig is ... je moet het namelijk delen om te vermenigvuldigen ... een toepasselijk cadeautje. Van twee houten kralen, een sleutelhangerring en allemaal verschillende kleuren katoen maakte ik deze gelukgspoppetjes. Terwijl ik aan het haken was, bedacht ik mij dat het ook leuke cadeautjes zijn voor de meesters en juffen om hen te bedanken voor het leuke schooljaar (net als voorgaande jaren) . Dus

PIP bags

PIP bags ... dé hit op Instagram ... Ik was gewaarschuwd ... het zou verslavend zijn ... toch begonnen ... en ja, ze hebben gelijk! Voor wie denkt: "Waar heb je het over? Pip bags?" Dit zijn kleine gehaakte zakjes die je vult met bonen, mais, steentjes of kraaltjes. Je kunt er van alles en nog wat mee doen. Het zijn net pittenzakjes. Die kennen jullie vast wel van de gymles. Laura @dehaakzolder heeft dit leuks bedacht. Heel eenvoudig om te maken. Een heerlijk werkje om 's avonds te doen met een muziekje erbij. En het leuke is dat je ongeveer 7 gram katoen nodig hebt per zakje. Dus ideaal om je mandje restanten te laten slinken. Voor een jarige job die 5 jaar werd, haakte ik blauwe en groene PIP bags. Van een pijp van een oude spijkerbroek naaide ik een tas, zodat hij de PIP bags makkelijk mee kan nemen en handig op kan bergen.  De voorkant voorzag ik met mijn Bobbinhood van zijn naam. De achterkant kreeg een "kruisje-nulletje-s

Leuk geld geven

Op blogland hoor ik het vaker ... even iets leuks maken voor een jarige die geld als wens heeft ... Het is besmettelijk, want zoon- en dochterlief maken ook graag iets leuks om het geld heen om cadeau te geven als ze naar een feestje gaan. We hebben al van alles en nog wat gemaakt: enveloppen van een oude atlas , zonnebrilhoesjes , cadeautasjes , ... Dochterlief had een feestje aan het water, dus iets met water leek haar wel leuk. Ze herinnerde zich het cadeautje dat ze zelf kreeg voor haar verjaardag. Zoonlief, die dol op woordgrapjes is, zag ook de humor van dit cadeautje wel in. "Zwemmen in het geld!" En zo zwommen er vijf eendjes in het geld! Voor het volgende feestje bedachten we iets anders. "In geval van nood glas breken." Mochten jullie nog ideetjes zoeken om "leuk geld te geven" ... hierbij wat inspiratie!